Odnowa Biologiczna

« wróć

Odnowa biologiczna

Każdy młody zawodnik przy wsparciu swoich rodziców  powinien uczyć  się korzystać z zabiegów zwanych odnową biologiczną , szczególnie tuż po rywalizacji sportowej, czy nagromadzeniu obciążeń treningowych. W obecnych czasach odnowa biologiczna stała się bardzo ważnym elementem drogi do osiągnięcia najwyższych celów sportowych.

 

Czym jest odnowa oto definicja:

Odnowa biologiczna jest tozespół oddziaływań natury psychologicznej, wychowawczej i biologicznej, którego celem jest aktywizacja procesu wypoczynku, co wiąże się ściśle z ochroną i potęgowaniem zdrowia. (Kasperczyk, Fenczyn, 1996)

Czyli odnowa biologiczna są to wszelkie działania, które służą przyspieszeniu procesu regeneracji organizmu. Wpływa ona kompleksowo za pomocą różnych środków i zabiegów.

 

Mamy do dyspozycji kilka sposobów na pomeczową oraz potreningową odnowę biologiczną. Dzielimy je  na dwie główne grupy: regeneracja aktywna i pasywna. 

Do regeneracji aktywnej zaliczamy:

-bieg-wskazany jest głównie po meczu 10 minutowy lekki bieg. Wpływa on znacząco na szybszy powrót do pełniej wydolności fizycznej.

-basen-ćwiczenia wykonywanie w wodzie redukują zmęczenie oraz masują mięśnie. Woda ma także pozytywny wpływ na ogólne odprężenie psychiczne. Słynny skrót który widzimy  wchodząc do hoteli lub basenów SPA pochodzi od sentencji łacińskiej „Salus per aque” co oznacza zdrowie przez wodę.

-rozciąganie(rolowanie)- przy tej metodzie należy zwrócić uwagę by rozciąganie nie było zbyt intensywne ponieważ może przynieść odwrotny skutek. Rolowanie jeśli nie posiadacie rolera może odbyć się na piłce.

 

 

W regeneracji biernej wyróżniamy:

-prysznic zmienno cieplny-doskonałe rozwiązanie na domowa odnowę. Jedną minuta oblewamy ciało  woda ciepłą następnie wodą zimna.

- jedzenie i nawodnienie-na ten temat poświęciliśmy jeden z rozdziałów książki dlatego zapraszamy do przeczytania.

-ubrania uciskowe-zakładanie elementów uciskowych takich jak chociażby uciskowe skarpety na nogi oraz lajkry pod spodenki redukuje bóle mięsni

-aspekt psychologiczny-jest to bardzo ważny aspekt wyraża się on min. poprzez  odpowiednie towarzyszenie młodemu sportowcowi zarówno po zwycięstwie oraz po porażce.

-sen-jak ważną role odgrywa sen w regeneracji  może nas przekonać fakt iż znany CR7 ma własnego trenera od snu. Np. na 1,5 godz przed snem Ronaldo nie używa już telefonu oraz tabletu nie ogląda TV. Także siedzenie po nocach przed komputerem a na drugi dzień granie meczu to nie jest zbyt dobra opcja.